nicaragua2014.reismee.nl

Logeren bij de boeren in Mancotal

We zijn weer terug in de wereld MET WiFi! We hebben fantastische dagen achter de rug, de kinderen hebben het heel erg naar hun zin gehad en zitten vol verhalen en ervaringen. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om ze allemaal een stukje te laten schrijven. Het is maar fractie van de belevenissen...veel leesplezier!!!

Het vervoer in Nicaragua (John)

Hier is het vervoer heel makkelijk. Of je gaat achter in een truck, pick-up, motor of in een busje. Ik vind de lokale bus het leukst. De bus zit altijd propvol, maar de mensen blijven beleefd, ze staan op voor oude of zwangere vrouwen. Als je moet wachten op de bus wacht je meestal bij de markt, maar hoe laat de bus komt is altijd een verrassing. In de bus komt bijna de hele markt langs, ze komen meestal eten verkopen (wat trouwens wel lekker is). Als de bus gaat rijden, dan denk je al gauw; waar heeft deze buschauffeur zijn rijbewijs in hemelsnaam gekregen? Dit lijkt zo, maar dit ligt niet aan de buschauffeur, maar aan de slechte wegen. De bus gaat heen en weer en heen en weer dan weer een kuil, maar het is wel leuk om te staan in de bus.

De families (Zino)

Het begon allemaal toen we aankwamen in Mancotal, toen de families ons met open armen ontvingen. We hadden ons geen betere families kunnen wensen. Bijvoorbeeld ik mocht in de grootste kamer slapen in een tweepersoonsbed en de rest van de familie sliep in een heel kleine kamer op houten planken (11 personen!!). We mochten meemaken hoe de families leefden en deden exact het zelfde als hun. Elke familie was heel blij met alle cadeau's . Bijvoorbeeld mijn kleine broertje Ronny was heel blij met de ballonnen en de fluitjes. En dan mijn kleine zusje Tanja ze was zo blij met haar cadeau's, de glimlach die ik op dat moment zag zal ik nooit vergeten. Met andere woorden; mijn familie was geweldig als ik de kans krijg om hun ooit nog te bezoeken zal ik die kans zekker pakken boven alle kansen die ik ooit nog in mijn hele leven zal krijgen .

Het schooltje (Zoë)

Aan alles kan je zien dat de school in Mancotal anders is dan het Stedelijk College. Aan de buitenkant en aan de binnenkant. Wij konden zomaar in de lessen binnen wandelen en gewoon meedoen. Zo was er bijvoorbeeld dansles. Ik (Zoë) wilde sowieso kijken, maar ik weet niet wat ik deed maar op de een of andere manier mocht ik meedoen met de salsales. Dat was echt leuk. Even later kwamen de jongens (Thomas, John en Zino) ook binnen, zij werden 'ten dans' gevraagd door de meisjes daar. Ook zingen ze elke ochtend hun volkslied, is er een snoepwinkeltje, zijn de pauzes onwijs lang en dragen alle kinderen een schooluniform.

Excursies (Tamara)

Schooltjes:
We gingen naar verschillende schooltjes. Waar ze al voor ons klaar stonden. Ze gingen een dansje doen of wat voor ons zingen, dat was echt super leuk en schattig. Naar school gaan in Nicaragua is heel anders dan in Nederland.

Bootje:
Na het laatste schooltje liepen we langs een enorm glad pad naar beneden. Daar gingen we varen in een klein houten bootje. Met dat bootje vaarden we naar de Stuwdam, maar het was een klein rondje en veel hebben we niet echt gezien.

Tropisch regenwoud:
We gingen een wandeling maken door een tropisch regenwoud. We konden niet heel erg genieten van het uitzicht, want we moesten steeds opletten waar we liepen door de modderige paden. En je raadt het al aan de naam, het ging regenen...... En niet z'n beetje ook. Het kwam met bakken uit de hemel.

Koffiebonen:
We waren bij een rijke boer we gingen koffie bonnen plukken wat echt fantastisch was. We kregen een speciaal mandje voor onsen dan was je klaar om de bonen te plukken. Eerst moest je half glijdend naar de koffiebonenplanten en dat kon je beginnen met het plukken van de rode bessen.

Het eten (Anouschka)

Wat kunnen de Nicaraguanen lekker koken ... maar niet heus!
Ik kreeg in mijn gezin elke ochtend gallo pinto (bonen met rijst) en niet normaal veel koffie. Als ik mijn koffie op had kreeg ik gelijk nog een kopje. In de avond at ik ook gallo pinto, maar nu met een tortilla die niet zo lekker was. Mijn tortilla at ik meestal niet op, ik stopte de tortilla in mijn broekzak en gooide die bij het schooltje in de prullenbak of ik gaf het aan de honden.
Lotte heeft soms lekker gegeten, het lekkerste vond ze het ei dat ze in de ochtend kreeg. Thomas vond de bruine bonen met ei het lekkerst, John vond de spaghetti met ei het lekkerst en Tamara de soort patatjes die ze kreeg van haar 'moeder'.
Zino vond de gallo pinto heel lekker, waar we best verbaasd om waren omdat wij het allemaal niet zo lekker vonden.
Bij John werd er in de ochtend een kip geslacht en die zat dus in de middag al in zijn soep.
Het eten was te eten maar ik heb wel is lekkerder gegeten!

Werken (Thomas)

Het werk in Nicaragua is heel veel anders dan in Nederland. Ze plukken mais, koffiebonen, bruine bonen en rijst. Kippenpoten maken ze van hun eigen kippen. De moeder staat om 4 uur op om dan al de tortilla's te maken. De moeder haar werk is eigenlijk in de keuken, heel de dag staat ze in de keuken. Dan gaan de mannen koffiebonen plukken en bananen uit de bomen plukken. Dan beginnen ze ergens in de middag en komen ze in de avond weer terug en dan hebben ze alles weer in huis dan meestal de volgende ochtend moeten de kinderen mais van de maïskolf halen en in een bak doen en daar maken ze dan eten van of dat malen ze dan voor de tortilla En dan verkopen ze dat soms of ze houden het zelf.

Huisdieren (Lotte)

Hier houden de mensen hun dieren heel anders dan in Nederland, want de honden in mijn gezin werden naar buiten gestuurd en het huisvarken die mocht wel lekker in de keuken en woonkamer liggen. Er zijn hier ook veel zwerfhonden en die zijn allemaal heel erg dun. Het huisvarken van Zoë was bruin van kleur en had krullen!! Anouschka had kippen die vroeg in de ochtend naast haar bed stonden. Thomas werd wakker door een kip die onder zijn bed door rende.
Ik had bij mijn familie een paard en daar ging ik de laatste ochtend op rijden dat was heel eng. In Jinotega heb ik ook op een pakezel gezeten, dat beest brak bijna zijn benen.
Alle dieren waren erg grappig en anders dan in Nederland. Tamara haar varken werd 1 jaar lang vetgemest om daarna geslacht en opgegeten te worden.

De kinderen zijn nu lekker aan het douchen, vroeg naar bed, want morgen om 7.00 uur vertrekken wij weer richting Isle Ometepe!!!

Welterusten

Reacties

Reacties

Priscilla Wijga

Het is nu 6 uur nederlandse tijd en ik was heel nieuwsgierig naar jullie verhalen. Maar wat een belevenissen niet normaal! Wat leuk om van iedereen een stukje te lezen. Echt heel grappig ook!!! Als je dan toch al wakker bent dan maar ook gelijk de foto's bekijken en die geven een goede indruk van de dagen. De radio stilte was voor mijn gevoel heel lang maar het verslag en de foto's maken dit helemaal hoed. Veel plezier vandaag voor iedereen! En zooitje dikke kus......

Theo Wijga

Bij mij is het nu 06.10 uur. Wekkertje liep af! Mag vandaag onze Goedheiligman vervangen om bij twee bedrijven (gemeente + industrie) kinderen blij te maken. Maar moest eerst de verhalen over Mancotal lezen. Wat een belevenissen! Prachtig verwoord! Lijkt bijna of je er zelf ook bent geweest. Dat wordt straks wat als ze weer terug zijn in SweetLakeCity. De monden zullen de eerste dagen niet stil staan. Benieuwd naar de invloed op de school resultaten! Al met al is / wordt het een trip die zij niet zo snel zullen vergeten. Veel plezier de rest van jullie bezoek aan Nicaragua. Nu ga ik de foto's bekijken. Zoë, wij hopen je vlug weer te kunnen knuffelen. Liefs Oma en Opa.

Kitty Telder

Hallo allemaal.
Fijn dat jullie weer in de wereld van WiFi zijn zodat we jullie belevenissen weer kunnen lezen.
Jullie hebben allemaal een geweldige ervaringen op gedaan en zullen het leven hier in Nederland extra waarderen straks. Maar ook gezien dat ook al heb je niet veel je toch gelukkig kunt zijn.
Wat zullen jullie straks trek hebben in het gewone Nederlandse eten, wat ik me goed voor kan stellen na heel veel rijst en bonen.
Allemaal nog heel veel plezier en geniet met volle teugen van deze geweldige ervaring

Nel Vonk

Hallo allemaal, het is nu 07.30 uur ik werd wakker en moest gelijk weten of er nieuws was van jullie.De stilte had lang genoeg geduurd.Ik geniet van de verhalen die jullie meemaken geweldig.Allemaal nog veel plezier,en blijf schrijven en foto`s sturen.Groetjes aan allemaal en een knuffel voor John xxx

Yvonne Koens

Ik werd vanmorgen wakker en het eerste wat ik dacht: ze zijn weer terug bij de WiFi, dus zal er een verslag zijn. Wat erg leuk om te lezen...jullie genieten voor de volle 300%.
Ook heel leuk om van iedereen een stukje te lezen, het enthousiasme is voelbaar in de stukjes.
Week 1 zit erop...nu volop gaan genieten van week 2. Heel veel plezier en een dikke knuffel voor John xxxx

Dineke Wursten

Wat een mooie verhalen en foto's! Ik ben blij dat jullie het goed hebben. Geniet van de tweede week!
Liefs voor allemaal!

Jose Utermark

Wat fijn om weer mee te kunnen genieten van jullie geweldige belevenissen! Hele leuke verhalen!!

Mevr. Leijerweert

Geweldige verhalen en foto's! Wat een prachtige herinneringen krijgen jullie erbij. Geniet van jullie tweede week! Groetjes

Cynthia Peerenboom

Yeah eindelijk weer contact! Zo te lezen hebben jullie een mooie leuke week achter de rug! Nog een weekje en dan zijn jullie weer thuis. Natuurlijk benieuwd naar jullie belevenissen voor komende week. Veel plezier! Zooitje dikke knuffel Cynthia Marco en Sophie

Karin en Ton

Wat waren we benieuwd zeg en ja hoor om 22.45 onze tijd pling.. daar het berichtje van jous Nous, wat een super ervaring achter op de motor en al die huisdieren en de tijd met het gezin. Ik voelde gewoon door je appjes dat je het geweldig hebt daar. Nog lekker verder genieten van alles zeker van het lekker weer want hier is het brbrbrbrbr. kus Karin en Ton de Weert

Chloé Kappetijn

Wat een leuke verhalen! Ze zijn allemaal heel gastvrij leuk om te lezen. Heel erg veel plezier de tweede week allemaal!

Chelly Janssen

Wat een leuke belevenissen allemaal. Paar dagen zonder mobieltjes, whatsapp, internet was zeker wel ff wennen..... back to basic. Geniet nog een weekje van verdere leuke dingen die nog komen en het mooie weer, want hier is weer aan de kippevellen kant

Adios, Chelly xx

Luuk Gloudemans

Mooie verhalen allemaal. Geniet er van!

Willem en Esther Heeres

Goed om weer de verhalen te lezen!
Geweldige ervaringen.
Geniet van de tweede week!
Groetjes van ons allemaal

Corine Spaans

Het gaat allemaal anders als bij ons in Nederland. Dat weten we wel via de televisie en media. Maar zoals jullie het nu mogen ervaren is toch geweldig. Jullie verhalen doen ons in Nederland over jullie schouders meekijken.
Het ruiken, voelen dat mogen jullie beleven. Wij wachten in spanning naar de volgende ervaringen. Veel plezier allemaal.... Love you Tam

Joop en Jolanda

Het is nu 22.46 uur hier dus nog even de verhaaltjes lezen en straks nog even de foto's bekijken. Goh wat een belevenis, dit is iets wat je nooit meer gaat vergeten. Echt een geweldige kans om zoiets in het echt mee te maken. Genieten jullie nog maar lekker van deze mooie reis. Veel plezier nog allemaal????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!